reklama

Môže byť každý teológom?

Istý brat ma pred nedávnom vyzval, aby som napísal ako chápem náuku o Trojici s úmyslom vytvorenia vzájomnej diskusie. Príliš sa mi nechcelo reagovať, nakoľko už dlhšiu dobu mám pocit, že kresťanstvo je presýtené doktrinálnymi vojnami slov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (93)

Z histórie dobre vieme, kam viedol teologický spor o takzvané „filioque". V Západnej cirkvi sa od 7. storočia začalo v niektorých vyznaniach viery uvádzať, že Duch Svätý vychádza aj od Syna (odtiaľ z latinčiny filioque - a Syna "), hoci pôvodné znenie malo len z Otca. Takejto úprave spoločného Vyznania viery sa bránila Východná cirkev. Spor nakoniec vyvrcholil v 11. storočí rozdelením oboch cirkví a vzájomnými exkomunikáciami. Hoci spor o „filioque" nebol jediným dôvodom tohto rozštiepenia cirkvi, patril k najdôležitejším teologickým argumentom. Teológia v tomto prípade slúžila rozdeleniu. Na tomto prípade som chcel len stručne ilustrovať, kam môžu viesť teologické dišputy. Žiaľ aj v súčasnosti sa vedie množstvo podobných teologických sporov. Najvhodnejším fórom je v súčasnosti internet.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhej strane je veľmi dobré, že ľudia stále premýšľajú a chcú viesť diskusiu. Do určitej miery tým provokujú k novému premýšľaniu nad tradičnými kresťanskými formuláciami. V súčasnosti už nič nie je nedotknuteľné, čo nemusí byť na škodu.

Osobne zastávam názor, že nemá zmysel vytvárať teológiu pre teológiu. To, čo zmysel má, je slovné formulovanie skúseností a myšlienok ľudí, ktorí žijú vo vzťahu s Bohom.

Pôvodne grécke slovo teológia znamená „rozprávanie o Bohu". Ak by však bola teológia len rečnením o Bohu nezávisle od vzťahu s ním, tak teológom môže byť ktokoľvek, hoci aj neveriaci človek.

V prípade, že by mal byť integrálnou súčasťou teológie aj vzťah s tým o kom sa komunikuje, túto reč o Bohu by som skôr nazval ZDIEĽANÍM VIERY. Profesionálni teológovia by mohli namietať: „Takýmto spôsobom by mohol byť každý teológom." - Mojou odpoveďou nato by bolo: „Presne tak. Každý veriaci človek môže mať vlastnú reč o Bohu, svoje osobné a neopakovateľné zdieľanie, čiže svoju teológiu."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý nasledovník Mesiáša Ješuu pochádzajúci z detí Izraela alebo z ostatných národov, môže komunikovať o osobnom vzťahu s Bohom Otcom, Synom a Božím Duchom. Podobne aj každý Žid môže rozprávať o vzťahu s Bohom Abraháma, Izáka a Jakuba.

Ak sme si ako veriaci v Boha vedomí vzájomného bratstva a sesterstva, mali by sme sa začať učiť naplno dôverovať svojím súrodencom vo viere. Hoci my, kresťania z národov sme boli zvyčajne vsadení aj do určitých denominácií s presne zadefinovanými doktrínami, ako súrodenci by sme mali väčšmi dôverovať onomu pomazaniu, o ktorom píše Ján vo svojom liste: „A pomazanie, ktoré ste od neho dostali, ostáva vo vás a nepotrebujete, aby vás niekto poúčal. Ale ako jeho pomazanie vás poúča o všetkom - a je pravdivé, nie je lžou - ako vás vyučil, ostávajte v ňom" (1Jn 2,27). Práve o tomto prorokoval Jeremiáš v súvislosti s novou zmluvou: „A nebude už vyučovať muž svojho spoločníka a muž svojmu bratovi nebude hovoriť: ,Poznaj Hospodina!‘, pretože všetci ma budú poznať od najmenšieho až po najväčšieho z nich, je výrok Hospodina" (Jer 31,34).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inou otázkou by bolo: „Môže byť teológom aj neveriaci človek?" Tým, že sa vyjadruje o Bohu/bohu ako téme, je do istej miery „teológom". A vonkoncom nemusí ísť o nevzdelaného človeka a diletanta. Môže ísť o aktívneho čitateľa Biblie, kresťanskej literatúry, študenta vysokoškolského štúdia teológie a podobne. „Teológia" takéhoto človeka však nevychádza z osobného vzťahu s tým, o ktorom píše, a preto nie je žiadnym zdieľaním viery. Reč o Bohu takéhoto človeka môže byť dokonca aj zaujímavá, populárna, ale vždy bude vychádzať predovšetkým z jeho hlavy. Takáto „teológia" nikdy nikoho nepriviedla k Tomu o kom by mala hovoriť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Paradoxom a iróniou je, že dokonca aj bojovný ateista môže byť „teológom", lebo aj on do istej miery hovorí o bohu/Bohu. Obsahom jeho učenia je tvrdenie: „Boha niet!". Samotná Biblia ho nazýva bláznom alebo hlupákom (por. Žalm 14,1). Internet je preplnený takýmito „teológmi ateizmu", ktorí veľmi radi navštevujú kresťanské webové stránky a vyhľadávajú blogy veriacich kresťanov. Niekedy obdivujem ich vytrvalosť a vernosť pri vyhľadávaní kresťanských textov. K nim potom pridávajú svoje „teologické postrehy", obviňujú „stredovekého autora" z naivity a podobne.

Každý človek môže hovoriť o Bohu - teda byť „teológom", ale nie každý pritom zdieľa svoju vieru. Teológia pre teológiu ešte nikdy nikoho nepritiahla k živému Bohu, ale zdieľanie viery, ono svedectvo života s Ním, otvára ľudské srdcia. Pre poslucháčov môže byť zdieľanie viery kresťana alebo Žida fascinujúcim zážitkom. Boží duch prostredníctvom svedectva premieňa jeho protagonistu na živú knihu. Zdieľanie viery je do veľkej miery cestou k zraniteľnosti nezávisle od toho, či sa deje v osobnom vzťahu alebo na internete.

O teológii je vždy možné diskutovať a komentovať ju. Zdieľanie viery by sa nikdy nemalo komentovať, pretože každý, kto otvoril svoje srdce, je ľahko napadnuteľný. Obohacujúcim a krásnym je namiesto komentára pridať vlastné zdieľanie. Všetci účastníci takejto výmeny sú obohatení a povzbudení. V takomto prípade môže ísť o opravdivé ľudské stretnutie, hoci aj na internete. 

Ak by sa niekto na záver spýtal: „Aká je odpoveď autora na otázku: ,Môže byť každý teológom?‘", povedal by som: „Áno aj nie". V každom prípade tento text môžete komentovať...

Andrej Mátel

Andrej Mátel

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som veriaci v židovského Mesiáša Ješuu... Zoznam autorových rubrík:  JudaizmusBlízky VýchodBiblicumŽidovsko-kresťanský dialógEkumenizmusKresťanstvoSociálna prácaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu